Техніки, які
допомагають унаочнити процес оцінювання за допомогою знаків, сигналів, карток
тощо, легкі у застосуванні, а також містять величезний потенціал для
самооцінювання. Ці техніки створюють безпечну атмосферу і дозволяють учням бути
максимально чесними щодо своїх відповідей. Учитель може швидко визначити й
оцінити як рівень
індивідуального та групового поступу в навчанні, так і діагностувати зони росту
та проблемні сфери.
·
Техніка
із застосуванням карток
-
Так / Ні картки – учитель ставить
запитання, на яке учні відповідають, демонструючи відповідну картку. Таким
чином вони самостійно оцінюють свою компетентність. Учитель може повернутися до
того матеріалу, що викликав труднощі, або надати диференційовану допомогу тим,
хто потребує.
-
Двосторонні картки. Діти отримують
картку, з одного боку якої записують, що зрозуміли з теми і короткий висновок;
а з іншого боку те, що зрозуміли частково і формують запитання про те, що ще хотіли
б дізнатися.
-
Індекс-картки. Учитель періодично роздає
учням картки із завданнями, розміщеними з обох боків (почергово перевертаючи
певним боком) та пропонує, наприклад, назвати основні ідеї вивченого матеріалу,
узагальнити їх; визначити, що з вивченого є недостатньо зрозумілим;
сформулювати свої запитання тощо.
-
Кольорові картки (Світлофор). У кожного
учня є картки трьох кольорів світлофора. Учитель просить учнів показувати
карткою відповідного кольору рівень розуміння матеріалу:
o Червоний
(я повністю загубився)
o Жовтий
(повільніше, я трохи заплутався)
o
Зелений (мені все зрозуміло!)
Після сигналу учитель з’ясовує: що
зрозуміли діти? Що не зрозуміли?
·
Сигнали
рукою. Учитель пропонує учням показувати сигнали, що
позначають рівень матеріалу (у ході
пояснення понять, принципів, процесу тощо). Попередньо потрібно домовитися з
учнями про використання таких сигналів, наприклад:
o
Я розумію і можу пояснити (великий
палець руки спрямовано вгору).
o
Я все ще не розумію (великий палець руки
спрямовано в сторону).
o
Я не зовсім упевнений у (помахати
рукою).
Після
ознайомлення із сигналами учитель опитує учнів кожної групи: Що саме Ви не
зрозуміли? У чому відчуваєте невпевненість? Що ви зрозуміли й можете пояснити?
За результатами
отриманих відповідей учитель приймає рішення про повторне вивчення, закріплення
теми або продовження вивчення тем за програмою.
Існують
варіації цієї техніки, наприклад:
-
Великі пальці вгору / вниз - це працює
так само, як картки Так / Ні. Учні використовують великі пальці для позитивної
або негативної відповіді, як наприкінці шоу у римському Колізеї.
-
1-2-3 пальці – ця техніка працює так само,
як кольорові картки. Учні піднімають пальці, щоб відповісти:
o 1
палець (не розумію)
o 2
пальці (зрозуміло не зовсім, але я намагаюсь)
o 3
пальці (зрозуміло повністю).
·
Техніка
із застосуванням піктограм / смайлів
-
Коло, трикутник, квадрат. Позначте в
тексті те, що зовсім не зрозуміло/не
прийнятне для вас, трикутником, те що не зовсім зрозуміло - колом, а квадратом
те, з чим ви погоджуєтеся.
-
Валіза-м’ясорубка-кошик. На дошці
прикріплені зображення валізи, м’ясорубки та кошика для сміття. Наприкінці
уроку / вивчення теми діти пишуть на постітах, що було найкориснішим і що вони
візьмуть з собою (прикріплюють до зображення валізи), що було цікаво, але вони
ще не знають, як використати це (прикріплюють до м’ясорубки), що їм не
сподобалось / здалось зайвим / незрозумілим (прикріплюють до кошика).
·
Шкалування
-
Індивідуальне самооцінювання. На полях
зошита учень креслить шкалу і відзначає хрестиком, на якому рівні, на його думку,
виконана робота. Внизу – не впорався, посередині – впорався, але виникли
проблеми, вгорі – все вийшло. Під час перевірки вчитель обводить хрестик, якщо
згоден з оцінкою учня, або малює свій, якщо не згоден.
-
Шкала вподобань
Учням надається 3-5
тверджень дискусійного характеру. Мета полягає в тому, щоб допомогти учням
подумати над проблемою / текстом / темою та розпочати обговорення з
однолітками. Ці шкали можуть бути зосереджені на узагальненнях про персонажів,
темах, конфліктах або символіці. Вони допомагають учням аналізувати,
синтезувати та оцінювати інформацію. Питання на шкалі вподобань може виглядати
так:
1.
Персонаж _________ (ім'я) не повинен був чинити так ________ (дія):
_________________________________________________________________
Зовсім не згоден Не згоден Згоден Цілком згоден
-
Групове оцінювання. За допомогою різних
шкал (10-бальних, 100-відсоткових, три(чотири)рівневих тощо) можна оцінити
різні аспекти уроку, наприклад:
Інформативність,
зміст
____________________________________________________________
Низький рівень Високий рівень
Залученість
_______________________________________________________________
Зовсім пасивний Надзвичайно активний
Мотивація
_______________________________________________________________
Абсолютно не цікаво Надзвичайно цікаво
Ставити позначки можна
крейдою, маркерами або за допомогою магнітів, наліпок, цінників тощо. Також
відповідно до мети (визначити рівень індивідуального або
групового поступу в навчанні) учні можуть робити це, у першому випадку, - підписуючи
ім’я на наліпці, або, в другому випадку, - анонімно.