20 січня 2020

Письмові техніки формувального оцінювання

Ці техніки оцінюють розуміння та вміння учнів формулювати ідеї письмово. Здібності до продукування письмових текстів та дрібна моторика різні у різних учнів. Враховуйте це, особливо якщо ви обмежуєте виконання таких завдань часовими рамками.
·         Вікторина. Ефективний спосіб оцінити розуміння матеріалу учнями - запропонувати їм самостійно скласти запитання до теми/уроку. Відповівши на власні запитання (у парах, трійках або групах з чотирьох осіб), вони будуть готові до підсумкового уроку.
·         Соціологічне опитування (Діаграма думок). Результати можуть бути оформлені у вигляді різноманітних графічних організаторів, наприклад, T-діаграми, діаграми Ейлера-Вена тощо.
·         Карта розуму (Інтелект карта). Складанню карти розуму слід навчати, тому плануйте застосування цієї техніки заздалегідь. Це чудовий інструмент самооцінки, який дозволяє учням відображати зв’язки  між поняттями через зображені на схемі ключові слова, що представляють ці поняття. Можна скористатися таким ресурсом: http://www.graphic.org/concept.html   
·         З-ХД-Д (Знаю, Хочу дізнатися, Дізнався) діаграма. Ці діаграми дозволяють учням організовувати та аналізувати інформацію на уроці, упродовж тижня, місяця. Вони також є чудовими інструментами критичного мислення, які зацікавлюють та мотивують. Вони складаються з трьох запитань:
Що ви вже знаєте?
Що ви хочете дізнатись?
Що ви дізналися?



·         3-2-1 зворотній відлік. Учні мають зазначити письмово або усно:
-          Три речі, які вони не знали до цього;
-          Дві речі, які їх здивували під час роботи над темою;
-          Один приклад, як вони готові застосувати отриманні знання на практиці.
Існує безліч варіацій цієї техніки. Нижче наведено кілька пропозицій:
-          речі, які вас здивували
-          речі, які вас надихнули
-          люди, з якими ви будете обговорювати те, про що ви дізналися
-          дії, які ви плануєте зробити зараз
-          відмінності
-          ефекти
-          запитання
-          ключові слова
-          нові ідеї
-          проблеми тощо.
·         Есе
-  Однохвилинне есе. Техніка, яка використовується з метою представлення учнями зворотного зв’язку про вивчене з теми. Для написання есе вчитель може поставити такі запитання: Що найголовніше ви дізналися сьогодні? Які питання залишилися для вас незрозумілими?
-  Есе-підсумок. Наприкінці уроку/теми учні пишуть три різні тексти, що підсумовують вивчене: перший текст з 75-100 слів; другий – з 30-50 слів; третій – з 10-15слів.
-  Письмо за шаблоном. Запропонуйте учням різні шаблони:
(Ця концепція / принцип / процес) схожі на / подібні до _______________________, тому що ________________________________.
·       Вхідні – вихідні квитки. Вхідні квитки використовуються на початку уроку (учні відповідають на запитання з домашнім завданням або попереднім уроком). Вихідні квитки використовуються наприкінці уроку і мають на меті визначити залишкові знання учнів.
·    Журнал записів. Учні ведуть записи у спеціальному журналі / зошиті / блокноті про своє розуміння теми, концепції або ідеї, що  вивчаються. Учитель проглядає записи, щоб побачити, чи учень розуміє тему / концепцію, які вивчаються.
-       Варіацією цієї техніки є «Тижневий звіт». Наприкінці навчального тижня кожному учневі пропонується дати відповіді на запитання «Чому я навчився за тиждень?», «Що для мене залишилося нез’ясованим?», «Які запитання я б поставив учням, якби був учителем?» тощо.
·       Одне речення. Учням пропонується підсумувати тему або дати відповідь на проблемне запитання уроку одним реченням. 
-       Різновидом цієї техніки є сенкан - вільний вірш з п'яти рядків, що синтезує, узагальнює, резюмує інформацію:
o    1-й рядок - тема (іменник, який є темою сенкану);
o    2-й рядок - 2 прикметники, що характеризують тему;
o    3-й рядок - 3 дієслова, пов'язані з темою;
o    4-й рядок - фраза з чотирьох слів, що виражає ставлення до теми, демонструє розуміння теми;
o    5-й рядок - записують одне слово-іменник, що є синонімом (висновком) до теми.
-       Також цю техніку можна видозмінити, запропонувавши учням придумати хештег до теми; написати пост у твітер; придумати мотивуючий заголовок для газетної статті тощо.