Спілкування віч-на-віч
та взаємодія є одним з найкращих способів залучення та співпраці учнів.
Чотири
кути.
Кути кімнати позначені написами "Повністю погоджуюсь», «Погоджуюся», «Не
згоден», «Абсолютно не згоден". Під час відкритого обговорення вчителем
виголошується теза / твердження, а діти займають місце в одному з кутів
відповідно до їх думки. Існують кілька варіантів цієї техніки, наприклад:
-
Чотири дороги. Учні обирають дорогу
відповідно до рівня своїх компетентностей, знань з теми:
o грунтова дорога («Забагато пилу, не
бачу, куди прямую, допоможіть»);
o
бруківка («Іду рівно, але забагато
вибоїн»);
o шосе («Почуваюсь упевнено, але часом маю
пригальмовувати»);
o
автобан («Подорожую самостійно і можу
допомогти іншим").
Список
«Топ-10». Складання таких списків (генерування та ранжування)
допомагає учням проаналізувати вивчене та виокремити головне за визначеними
критеріями.
Кубування.
Техніка, яка сприяє розумінню різних сторін явища / поняття / теми, і може
використовуватись як у парі, так і в малій групі. Для виконання необхідний
кубик із написаними на кожній грані завданнями. Традиційними є такі шість
запитань:
1. Опиши це (колір, форма, розміри).
2. Порівняй це (на що це схоже? від чого це
відрізняється?).
3. Добери асоціації (про що змушує думати? що спадає
на думку?).
4. Проаналізуй це (скажіть, яким чином це
зроблено?).
5. Як його використати (яким чином це можна
застосувати?).
6. Запропонувати аргументи «за» або «проти» цього
(що в ньому доброго чи поганого? займіть певну позицію, використайте повний діапазон
аргументів від логічних до безглуздих).
Трихвилинна
пауза. Учитель надає учням трихвилинну паузу, яка дає
можливість обдумати поняття, ідеї уроку, пов’язати з попереднім матеріалом,
знаннями, досвідом, а також визначитися із незрозумілими моментами. Можна
надати мовні кліше для відповіді, наприклад:
o
Я змінив
своє ставлення про/щодо ...
o
Я став більш обізнаним щодо ...
o
Я був здивований ...
o
Я відчув ...
o
Я побачив зв'язок ...
o
Я співчував ...
Вимірювання
температури. Метод використовують для виявлення того,
наскільки учні розуміють завдання. Для цього діяльність призупиняється
запитанням: «Що ми робимо?». Відповідь на поставлене запитання – демонстрація
розуміння завдання або процесу його
виконання. У разі роботи в парах або групах учитель може попросити пару або
групу продемонструвати процес виконання завдання. Інші у цей час спостерігають.
Шпаргалки.
Учитель періодично дає учням мовні зразки (вислови, підказки), які допомагають
будувати відповідь. Наприклад: Основною ідеєю
(принципом, процесом) є _____________, тому що___________ .
Дзиґа
/ спінер. Група
або пара дітей отримує чотиригранний спінер (на кожній грані напис СПРОГНОЗУЙ -
ПОЯСНИ - ПІДСУМУЙ - ОЦІНИ). Діти по черзі запускають спінер і виконують
завдання.
ППЗПП
(Пригадай, Підсумуй, Запитай, Прокоментуй, Пов'яжи)
- Крок 1: упродовж двох хвилин учні
називають і записують найважливіші ідеї з попереднього уроку / теми.
- Крок 2: учні підсумовують ці ідеї одним
реченням.
- Крок 3: школярі пишуть одне головне
запитання з теми, на яке вони хочуть відповісти.
- Крок 4: надають коментар щодо
практичного застосування вивченої теми.
- Крок 5: учні визначають ідею або підтему,
щоб пов’язати цей матеріал з основною темою.
Дві зірки й побажання. Застосовується для взаємооцінювання творчих робіт учнів, творів, есе. Учитель пропонує перевірити роботу однокласника, однокласниці. Коли учні коментують роботи один одного, вони не виставляють оцінки, а вказують на два позитивні моменти – «дві зірки» – і на один момент, який потребує доопрацювання – «побажання».
Дві зірки й побажання. Застосовується для взаємооцінювання творчих робіт учнів, творів, есе. Учитель пропонує перевірити роботу однокласника, однокласниці. Коли учні коментують роботи один одного, вони не виставляють оцінки, а вказують на два позитивні моменти – «дві зірки» – і на один момент, який потребує доопрацювання – «побажання».